loading...
تبریز معمار | مرجع تخصصی دانشجویان رشته معماری
Ali بازدید : 764 پنجشنبه 04 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

آشنایی با جایزه معماری پریتزکر

 

جایزه معماری پریتزکر توسط موسسه هیات Hyatt در سال 1979 برای تقدیر از معماران در قید حیاتی تاسیس شد که کار ساخته شده‌شان نشانگر تلفیقی از ویژگی‌های استعدادشان، دیدگاه و تعهد آنها است وسهم بسزایی در زندگی نژاد بشر و محیط اطراف آنها با استفاده از هنر معماری ایفا کرده است. این جایزه گاهی به عنوان با پرستیژ ترین جایزه معماری و یا نوبل‌معماری توصیف می‌شود.

نام این جایزه از نام خانواده پریتزکر که در شیکاگو فعالیت‌های بین‌الملی تجاری داشتند آمده است.       برندگان جایزه معماری پریتزکر مبلغ اهدایی 100 هزار دلار و یک مدرک دریافت می‌کنند. از سال1987 یک مدال برنز نیز به این جوایز اضافه‌شده و قبل از این سال مجسمه مخصوص هنری‌مور که مجسمه ای باتولیدمحدودبود به هر برنده اهدا می‌شد.

نامزدهای این جایزه محدود به ملیتی خاص نیستند؛ از مسئولان حکومتی، نویسندگان، منتقدان، معماران آکادمیک، معماران تجربی، جوامع یا صنعتگران معماری، در واقع هر کسی که دغدغه‌ای در رشد معماری بهتر داشته باشد.

این جایزه بدون توجه به ملیت، نژاد، اعتقادات یا ایدئولوژی اهدا می‌شود. مراسم به شکل سالانه و نزدیک به نوامبر برگزار می‌شود. معمولا حدود 500 نامزد از 47 کشور وجود دارند. گزینش نهایی توسط یک هیات ژوری بین‌المللی با تعمق کامل و انتخاب به شکل محرمانه انجام می‌گیرد.

برنده جایزه معماری پریتزکر 2014

 

امسال شیگروبان (ShigeruBan) به عنوان 38امین برنده جایزه پریتزکراعلام شد.درمیان معماران بااستعدادی که نامزددریافت این جایزه بودند این معمارژاپنی موفق به کسب این جایزه افتخارآمیزشد.

شیگروبان به استفاده خلاقانه ازکاغذومقواودیگرمتریال های کم هزینه وزیبا شهرت دارد.

براساس نظریات هیئت داوران،جایزه پریتزکربه معمارانی تعلق می گیردکه هم درکارساخت عالی باشدوهم مسائل مربوط به محیط زیست وسلامتی انسان رارعایت کرده باشد.

 

 

منبع:www.gil20.ir

آشنایی باجایزه معماری آقاخان

 

بنیاد آقاخان یک موسسه است که در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، علمی و ... در سطح جهان فعال است.

کریم آقاخان موسس این بنیاد در زمینه فرهنگی برنامه هایی را جهت احیای میراث جوامع اجرا میکند که از جمله آنها فعالیتهای معماری و مرمتی در سرزمینهای اسلامی است.
جایزه معماری آقاخان که بزرگترین جایزه معماری است و برنده آن 500000 دلار آمریکا دریافت میکند، به نمونه های عالی معماری از نظر طراحی معاصر، مجموعه های مسکونی محلی، اقدامات حفاظتی و مرمتی و همچنین احیا و کاربری جدید دادن به بناها و بافتهای تاریخی و در نظر داشتن مسائل اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ... در این طرحهای اجرا شده تعلق میگیرد.
آغاز به کار شناسایی نمونه های معماری و اعطای این جایزه از سال 1977 بود. این جایزه همچنین در پی شناسایی طرحهایی بود که بر گفتمان معماری در جهان اسلام تاثیر بگذارد.
در میان جایزه های معماری مهم، این جایزه بسیار منحصر به فرد است که نه تنها به کارهای برجسته انفرادی معماران معاصر ارج می پردازد، بلکه پروژه هایی را شناسایی میکند که راه حل های نوین و قابل تکثیری را برای مشکلات توسعه اجتماعی نمایانگرمیسازند.
این جایزه به شهرداریها، صاحبخانه ها، و استادکاران و بناکارها اهدا شده است.
پروژه های برنده شامل مجتمع های مسکونی، ترمیم بناهای مستقل، پروژه های حفاظت بافت و محیط، چشم اندازها و انگاره هایی از ساخت و ساز که هدف آن بهبود و توسعه محیط شهری است،میشود.
هر دوره سه ساله شامل یک مرحله فشرده نامزدی، ثبت مستندات و بررسی فنی پروژه ها است.


از طرحهای معماری دریافت کننده این جایزه میتوان برجهای دوقلوی پتروناس درمالزی، کتابخانه اسکندریه درمصر، مسجد العباس دریمن، احیای شهر تاریخی بیت المقدس و ... را نام برد.
این جایزه به برخی از طرحها و پروژه های معماری و مرمت و احیای انجام شده در ایران نیز تعلق گرفته است که عبارتند از: پناهگاه ساخته شده با کیسه شنی، شهر جدید شوشتر، باغ فردوسی در تهران، مرمت چهلستون، هشت بهشت و عالی قاپو در اصفهان و احیای چند بنای تاریخی در اصفهان و یزد.
جایزه معماری آقاخان بر خلاف جایزه پریتزکر، بر روی شیوه های بومی و اسلامی و راهکردهای معماری کهن و نوین در توسعه جهان سوم نیز متمرکز است.
همچنین این جایزه ای است که هر سه سال یک بار از سوی بنیاد شبکه توسعه آقاخان به یک یا چند معمار زنده اعطا میشود.

 

 

منبع:www.forum.98ia.com

 

برندگان جایزه معماری آقاخان 2013

 

_نوسازی بازارتبریز_ایران

 

در 30 آوریل سال جاری فهرستی از فینالیست های دوازدهمین جایزه ی آقاخان برای معماری در وزارت امورخارجه پرتغال در شهر لیسبون ارائه شد تا پس از بررسی های نهایی معماران 5 یا 6 اثر برتر برای دریافت جایزه ی یک میلیون دلاری در سپتامبر 2013 در لیسبون حاضر شوند.

در این لیست 20 موردی که پروژه های حفاظت و نگهداری در مراکش، یمن و اندوزی، آپارتمان هایی در ایران و سریلانکا، مدارسی در هرات، کیگالی و دمشق و چند طرح دیگر را شامل می شود، نام "سازمان میراث فرهنگی ایران، دفتر آذربایجان شرقی" نیز به چشم می خورد که برای پروژه ی "نوسازی بازار تبریز" کاندید دریافت این جایزه شد. و حالا بعد از اعلام نتایج پروژه بازسازی بازار تبریز نیز یکی از 5 برنده این جایزه معرفی شده است.

 

_مرکزسلام برای درمان بیماری های قلبی خارطوم_سودان




این مجتمع باز یک بیمارستان 63 تخت خوابی با طراحی هنری است که یک تالار اقامت شامل اتاق و محل استراحت برای حدود نیمی از 300 کارمند این مرکز نیز دارد. این مرکز با بهره گیری از نور طبیعی و سیستم تهویه فضای عمومی با هدف ایجاد فضایی دارای هوای مطبوع و درعین حال ایمن طراحی شده است.

_......

 

منبع:www.1memar.blog.ir

آشنایی باجایزه معماری میرمیران

 

بنا به تمایل قلبی و سفارش زنده یاد مهندس سید هادی میرمیران، به منظور اشاعه و ترویج ذهنیت ها و افکار او برای تداوم و تکامل معماری نوین ایران و شناساندن رسالت دیرینه آن در ایران و جهان، ایجاد نهادی به نام بنیاد معماری میرمیران پایه ریزی شد.

یکی از برنامه‌های اساسی بنیاد معماری میرمیران که به تأیید و تصویب هیئت امناء آن بنیاد رسیده است، اهدای جوایز سالانه‌ای با عنوان " جایزه بنیاد معماری میرمیران " است.

در اولین دوره که در هفته معمار و مقارن با سالگرد آن زنده یاد در اردیبهشت سال 86 برگزار شد، جوایز نفیسی به همراه لوح تقدیر به نفرات اول تا سوم آزمون سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته معماری اهداء شد و علاوه بر آن، با اهداء لوح تقدیر از نفرات اول پذیرفته شده در کلیه دانشکده های معماری سراسر کشور نیز قدردانی به عمل آمد.

بنیاد معماری میرمیران به پاس سال‌ها فعالیت سیدهادی میرمیران معمار برجسته ایرانی که طی چهار دهه فعالیت حرفه ای خود آثار برجسته و قابل اعتنایی خلق کرده است، تاسیس شده است.

 

منبع:همشهری آنلاین

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 89
  • کل نظرات : 41
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 172
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 142
  • بازدید سال : 602
  • بازدید کلی : 231,044